همشهری آنلاین: چک پولهای 100 هزار تومانی بانک مرکزی با کارکردی شبیه اسکناس از شنبه (2 شهریور) وارد بازار می‌شود

به گزارش مهر، با اعلام بانک مرکزی چک پولهای 100 هزار تومانی این بانک از فردا توسط بانکها وارد بازار معاملات پولی کشور می‌شود، این چک پولها کارکردی شبیه اسکناس‌ها دارند، به نحوی که نیاز به پشت نویسی نداشته و گردش آنها در چرخه پولی کشور مجاز است.

اعتبار چک پول 100 هزار تومانی بانک مرکزی با طرح تخت جمشید و چاپ فولادی، نامحدود بوده و از بعد از ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته توسط بانک مرکزی در اختیار بانک‌ها قرار گرفته تا از فردا توسط آنها عرضه شود.

این چک پول‌ها که همانند اسکناس قابلیت جابجایی دارد، از عمر طولان‌ تر، ایمنی بیشتر و احتمال جعل کمتری برخوردار است، البته کیفیت کاغذ و چاپ آن متفاوت از اسکناس است.

همچنین ابطال این چک پولها توسط بانک مرکزی انجام خواهد شد و بانکها صرفا مجاز هستند ایران ‌چک‌هایی را که به دلایلی همچون فرسودگی‌، پشت ‌نویسی‌های مکرر و غیره امکان استفاده مجدد از آنها وجود ندارد و یا مورد پذیرش مشتریان نیست، از جریان گردش وجوه خارج کنند.

چک پول‌های 100 هزار تومانی به دنبال انتشار چک پول‌های 50 هزار تومانی بانک مرکزی وارد بازار می‌شود، البته بانک مرکزی چک پول 200 هزار تومانی را نیز در دست طراحی دارد.

با ورود چک پول‌های 50 هزار تومانی بانک مرکزی به بازار بانک‌ها عملا از تاریخ 26 مردادماه سال جاری دیگر مجاز به فروش چک پول‌های خود نیستند، اما چک پول‌های صادر شده قبلی در دست مردم همچنان از اعتبار برخوردار است.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد دارد با انتشار این چک پول‌ها با کارکردی شبیه اسکناس خلا اسکناس درشت‌تر را پرکند، این در حالی است که اخیرا بانک مرکزی بررسی سه سناریو برای تقویت ارزش پول ملی را نیز در دست دارد.

بانک مرکزی هدف از انتشار چک پولهای این بانک را کنترل نقدینگی ایجاد شده با انتشار چک پول‌های بانک‌ها و در انحصار قرار گرفتن چاپ چک پول توسط این بانک عنوان کرده است.

کد خبر 61195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز